2010. október 12., kedd

Sütőtökből

Mihez is kezd az ember, ha kap ajándékba (vagy terem a kertjében) néhány szép nagy, sárga sütőtök? A legtöbben egyszerűen megsütik és megeszik, én is, nagyon szeretem, finom, laktató, egészséges. 
Mások sütőtökkrémlevest készítenek belőle, vagy töltött csónakocskákat. Ilyeneket én még nem főztem-sütöttem, bár izgalmasan hangzanak! Amit viszont én készítettem, az sem kevésbé érdekes és kreatív, nem utolsósorban finom :)
Az egyik a sütőtökös kifli. Igazi péksütemény, kívül ropogós, belül foszlós, nagyon finom, és számomra meglepően egyszerű elkészíteni! Azért is jó, mert ha megsütöttük a tököt, hogy "csak úgy" megegyük, de nem fogyott el az egész, két-három gerezdnyi maradék felhasználható ehhez a kiflihez.  Tehát a recept:
2,5 deka élesztőt 1,5 dl meleg, cukros vízben felfuttatunk. Közben 30 deka lisztet elmorzsolunk 5 deka juhtúróval (én tehéntúrót használtam, de akkor kell hozzá még egy jó evőkanál só is) és a 2-3 gerezd, kb. 20 deka lehéjazott sült tökkel. Hozzáöntjük az élesztős vizet, és egy jó rugalmas tésztát gyúrunk belőle. Ha túl ragacsos, lehet még hozzátenni lisztet. Én kb. 2/3-1/3 arányban vegyíteni szoktam a fehér és a teljes kiőrlésű vagy graham lisztet. Két órán át meleg helyen kelesztjük, majd kerekre nyújtjuk, és cikkekre vágjuk. Attól függően, hogy hány kiflit akarunk és mennyire ducikat, lehet 8-12-16 cikk. A cikkeket a szélesebb végüktől kezdve feltekerjük, egész tojással megkenjük és előmelegített sütőben szép aranybarnára sütjük. Íme a végeredmény:

Amikor másodszor sütöttem ilyet, elfeleztem a tésztát, és az egyik felébe napraforgó- és lenmagot kevertem, és amikor kiflik lettek belőle, kívülre is szórtam rájuk. Az még finomabb lett!

A másik finomság pedig a sütőtökdzsem. Ebből két üveg a Segíts Daninak! blogra készült, és akár a Tiéd is lehet, aki most ezt a posztot olvasod :) Itt a linkje: http://segitsdaninak.blogspot.com/2010/10/sutotokdzsem.html
A receptje pedig: kell hozzá két kiló sült tök. Nekem bő 1,6 kiló állt rendelkezésemre, mert ugye kívülről ki tudja azt egy tökről, hogy mennyi lesz a súlya hámozva, magozva, sütve? :) Jó nagy tök kell, az a lényeg :) Megsütjük, lehéjazzuk. Hozzáreszeljük egy narancs és egy citrom héját és hozzáfacsarjuk a levüket is. 3-4-5 kanál mézet keverünk hozzá, kóstolgatva, hogy azért egy kicsit savanykás maradjon. Aztán feltesszük főni - én megbotmixereztem kicsit, hogy ne legyen olyan szálas - és hozzáadunk egy zacskó dzsemfixet. Nem biztos, hogy ez feltétlenül szükséges, más lekvárokat már nélküle főzök, de ezt most csináltam először, és inkább a recept szerint akartam haladni. Mindenesetre aztán jönnek a fűszerek: gyömbér, fahéj, őrölt szegfűszeg, aki igazán pikánsat szeretne, szabadjára engedheti a fantáziáját! Én ezeken kívül csak egy vaníliás cukrot tettem még bele. Forrástól számítva 3 percig főztem még, és még forrón üvegekbe töltöttem, és fejre állítva hagytam kihűlni. Ilyen lett:
Szerintem jól néz ki, és nagyon finom, pikáns íze lett! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése