2010. július 6., kedd

Rebarbara

Most jött el az a pillanat, amire mindig azt mondtam, hogy én aztán nem, az már nekem sok :) Szóval van ez a növény. A képen nem a sajátunk látható, nem volt nálam most fényképezőgép, de a mienk is pont ilyen, csak három ekkora bokor van egymás mellett jó sűrűn. Nem tudom, a kép visszaadja-e, de azok a hatalmas levelek jócskán a combomig érnek, ha a bokor mellé állok.
Szóval, mindig tartottam a rebarbarától. Olyan a neve, mint egy fura női név, ha meg ettől elvonatkoztatok, olyan amerikai nagynénis. "Ó, Nancy nénikéd csodás rebarbarás pitéje..." - sóhajtana fel az egyszeri amerikai háziasszony, ha most hallana.
Aztán furcsa még nekem, hogy van egy olyan növény, amiből lehet sóskaszerű mártást főzni húsok mellé, de egyúttal pitét, kompótot, tortát, főzeléket és lekvárt is lehet készíteni belőle. Sőt italt is. Milyen lenne a sóskalekvár? - gondolkodtam, és nem bíztam a rebarbarában.
Most meg itt terem, hatalmas szárai vannak, miközben meggy meg sárgabarack nincs, nincs miből lekvárt főzni. Most hagyjam ott a rebarbarát csak ezért, vagy szavazzak bizalmat neki?
Bizalmat szavaztam. Így készült kétféle, igen kreatív lekvár, amikre büszke vagyok.

Eper-málna-rebarbara lekvár fahéjjal és vaníliával:
Összesen 25 deka epret és málnát sikerült szedni (igen, epret júliusban - van folytontermő eprünk). Úgy gondoltam, hogy felesben vegyítem a rebarbarával. A rebarbarának a levélszárait kell leszedni, magát a levelet eldobjuk (hacsak nincs túl sok hangyánk, akkor főzetet készítünk belőle ellenük) meg kell hámozni, és a belsejét kockákra vágni. Az epret, málnát kicsumázzuk, megmossuk, a nagyobb epreket negyedeljük. Egyszerre tesszük fel főni: 25 deka eper-málna, 25 deka rebarbara és 25 deka cukor. Ehhez hozzáöntöttem még egy kis maradék fahéjas porcukrot és egy zacskó vaníliás cukrot. Amikor felforrt, kicsit összetörtem botmixerrel, így könnyebben szétesik az eper és a málna. Utána főztem még a lekvárállag eléréséig. Gyorsan kész lesz, mert a rebarbara forrás után hamar összeesik, sárgás lesz és teljesen puha, krémszerű. Elzárom alatta a tűzhelyet, pici szalicilt szórok a tetejére, üvegbe töltöm és fejtetőre állítva hagyom kihűlni. Ebből a mennyiségből egy félliteres üvegnyi lekvár lett, plusz egy kenyérnyi kóstoló. :)

Őszibarack-körte-rebarbara lekvár gyömbérrel és vaníliával:
A maradék rebarbara 43 deka volt, ezt egy kilóra egészítettem ki egy körtével és annyi őszibarackkal, amennyi kellett az egy kilóhoz. :) Fél kiló cukorral, egy vaníliás cukorral és egy mokkáskanálnyi gyömbérrel főztem. Ez tovább fő, mint az előző, viszont nem kellett botmixert használni, szépen dzsemesedett magától, végülis nem is lekvár lett, hanem gyümölcsdarabos dzsem. Egyebekben az elkészítése ugyanaz, mint a fenti lekváré.

Mindenkinek jó étvágyat kívánok! :)

2 megjegyzés:

  1. hmmmm kreatív tényleg, és nagyon jól hangzik :)

    VálaszTörlés
  2. Képet képet!!!! Elképzelni sem tudom milyen színe van a végének...Lila? Rózsaszín? Piros? Magenta? :DDD

    VálaszTörlés