2010. július 17., szombat

Uborkaszezon

Be kell valljam, pár napja hanyagolom a kertet. Az utolsó nagy uborka-póréhagyma gazolás óta. Iszonyatosan erős a nap, reggel 9 tájban, amikor a gyerekektől először ki tudnék menni, már visszafordulok az ajtóból. Locsolni szoktam, meg este leszedem, ami termett, megnézem az aktuális állapotokat, és ennyi. Várom a hidegfrontot, pár fok lehűlést, jót fog tenni.
Akkor az állapotok: érik az uborka, most már komoly mennyiséget lehet esténként felszedni. Tanultam a tavalyi esetekből: amikor azt gondoltam, hogy egy-két nap múlva lehet szedni, addigra nagyot nőttek és hatalmas tökké dagadtak, abból pedig nem jó a savanyú uborka. Idén ha 5-7 centis uborkákat látok, azonnal leszedem, és tegnap el is tettem két üveg savanyú uborkát. Recept egy ötliteres üvegnyi uborkához:
2 l víz
8 dkg só
3 dl 10%-os ecet (idén egy picivel kevesebbet tettem, mert tavaly nagyon savanyú lett)
20 dkg cukor
3 babérlevél
1-1 teáskanál egész bors, mustármag, koriander és egész kömény
1 csokor kapor
A levet felforraljuk, 10 percig forraljuk, majd lezárjuk és egy kiskanál szalicilt elkeverünk benne. Az uborkákat megmossuk, jó szorosan üvegekbe tesszük, leöntjük a lével, és száraz dunsztban hagyjuk kihűlni. Ha marad a léből - én is csak két kis üveggel tettem el egyelőre - zárt befőttesüvegben, hűtőben sokáig eláll, a következő adag uborkánál forrás előttig kell melegíteni és újra felhasználni, forralni a szalicil miatt már nem szabad.
Érik a paradicsom, tegnapelőtt szedtem le az első szemet, Regő megkapta főzelékben, tegnap már négy szemet szedtem, innentől nincs megállás. Rengeteg cukkini lesz, nagyon sok a virág rajta, és már van két kis tízcentis termés is. Marika néni paprikája is szedhető, az enyém virágzik, és virágzik a padlizsán is. Kikelt a múltkor vetett borsó is, szépen nőnek felváltva a zöldbabbal. A komposzton vígan nő a sütőtök, fut fel a zöldséges kerítésére.
A gyümölcsök közül a málna leérett, érik a sárgabarack - most sárgán már látszik, hogy azért termett pár szem, zöld korukban még azt hittem, semmi sem lesz. Érik a ringló, csak egyelőre nem ehető, mert permetezési időn belül vagyunk, de addig is szedem, ami már lepotyogna, és kivárom vele a hűtőben a vasárnapot, amikor ehető lesz. A szeder zöld, helyenként pirosodik.
Szeretem a nyárnak ezt a szakaszát, amikor minden este színes, teli tálakkal jövök be a kertből :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése